advertise

راه اندازی سیستم آبیاری قطره ای

طبق یک تعریف، مهندسی معکوس فرایندی متشکل از یک رشته اقدامات یا پیشرفت های تدریجی است که برای رسیدن به هدفی خاص انجام می شود. در مهندسی معکوس نیاز به تحلیل های حساس و مهم و جمع بندی در هر مرحله وجود دارد چرا که هر مرحله براساس مراحل قبلی پایه ریزی می شود. هدف مطلوب در مهندسی معکوس ساخت یک محصول یا یک قطعه با درجه کارایی و کیفیت بالاتر ولی با قیمت پایین تر است.
 اصولا از مهندسی معکوس در دو حوزه به شرح زیر استفاده می شود :

هنگامی که فناوری دردسترس ما نباشد ، به ناچار باید از روش مهندسی معکوس به فناوری رسید. این امر اغلب در محصولات نظامی یا حساس اتفاق می افتد.
فناوری قابل دسترس محاسن آبیاری قطره‌ای‏‎ آسان‌ترین راه آب دادن به هر گیاه مانند درختان و تاکها‌ست و کمبود رطوبت خاک را قبل از پیداش مکش بالاتر اثر مصرف آب ‏به وسیله گیاه از طریق تبخیر و تعرق ، بر طرف می‌سازد. 

|فرداد دشت الموت

شرکت مهندسی عمرانی فرداد دشت خدمات اجرای سیستم های آبیاری قطره ای در قزوین را انجام می دهد. تیم ما مفتخر است تا به حال توانسته بیش از ۱۰۰ سیستم آبیاری قطره ای را در زمین های زراعی شهر قزوین راه اندازی کند. تیم فرداد دشت مفتخر است که تا این لحظه توانسته است نقشی هر چند کوچک در کاهش مصرف آب در کشور و افزایش بهره وری آبیاری سیستم های آبرسانی زمین های زراعی داشته است.
یک سیستم آبیاری قطره‌ای به علت کاربرد موثر آب و نیروی کارگر دارای مزایای ‏آگرونومیکی ، آگروتکنیکی و اقتصادی منحصر به فرد است. شما می توانید برای خدمات راه اندازی سیستم های آبرسانی قطره ای در قزوین با مجموعه فرداد دشت تماس حاصل فرمایید و هماهنگی های لازم را انجام دهید. از دیگر خدمات مجموعه فرداد دشت می توان به اخذ مجوز تغییر کاربری اراضی، نقشه برداری تک و دو فرکانس، GIS و نقشه آب اشاره کرد.بوده اما قیمت آن بالاست و رسیدن به فناوری محصول از روش مهندسی معکوس ارزان تر و در زمان کوتاه تر میسر است.

مزایای سیستم های آبیاری قطره ای

|فرداد دشت الموت

صرفه جوئی در میزان آب و هزینه‌ها

آبیاری قطره‌ای هزینه‌های بهره برداری را کاهش می‌دهد و این مسئله اساسی در این روش جدید ‏است . سیستم‌های قطره ای به آب کمتری نسبت به سایر سیستمهای متداول آبیاری نیاز دارد . مثلاً‌ در باغات درختان جوان ، آبیاری با ‏سیستم قطره‌ای تنها نصف آب مورد نیاز آبیاری بارانی یا سطحی مصرف می‌کند .
با مسن‌تر شدن درختان ، صرفه‌جوئی در آب با سیستم ‏قطره‌ای کاهش می‌یابد ما هنوز برای بسیاری باغداران آبیاری موثر با سیستم قطره‌ای بعلت کمبود و قیمت بالای آب ، اهمیت دارد . هزینه ‏کارگر برای آبیاری را می‌توان کاهش داد ، زیرا در سیستم قطره‌ای کافی است که پخش آب تنظیم گردیده و سیستم به کار انداخته شود . این ‏تنظیم‌ها توسط وسایل اتوماتیکی انجام می‌گیرد که نیاز به کارگر چندانی ندارد‎.


عملیات زراعی آسانتر

از آنجا که بیشتر سطح خاک هرگز با آبیاری قطره‌ای خیس نمی‌شود ، رشد علف هرز کاهش می‌یابد . در نتیجه هزینه کارگر و مواد ‏شیمیایی برای کنترل علف هرز پائین می‌آید . همچنین چون با آبیاری قطره‌ای خاک کمتری خیس می‌شود ، عملیات زراعی دیگر در باغات را ‏می‌توان لاینقطع ادامه داد . مثلاً در گیاهان ردیفی ، فاروهائی که کارگران روی آنها راه می‌روند نسبتاً خشک و محکم باقی می‌ماند . ‎
کودها را می‌توان در آب آبیاری تزریق نمود که با این کار نیازی یه نیروی کارگر برای پخش آنها روی زمین نیست . برای این منظور ‏کودهای بسیار محلولی در بازار موجود بوده و انواع خدید آنها کودپاشی از طریق سیستم قطره ای را گسترده ساخته است . بعلت کنترل بیشتر ‏روی محل و زمان پخش کود با سیستم قطره ای ، کارایی کود پاشی افزایش یافته است‏‎

فرداد دشت الموت قزوین

فرداد دشت الموت قزوین

‎به کارگیری آ‌ب شور

آبیاری‌های مکرر رطوبت خاک را در حدی نگه ‌می‌دارد که بین دو حالت خیلی خشک و خیلی ترنوسان نمی کند و بیشتر قسمت های خاک از ‏هوای کافی برخوردار است . خیس ماندن خاک بین آبیاریها ، نمکهای موجود در محلول را رقیق تر نگه میدارد . بهمین جهت در سیستم قطره ای ‏می‌توان از آب با شوری بیشتری نسبت به سایر روش‌های آبیاری استفاده کرد.‎ ‎ ‎
مورد استفاده در خاک‌های صخره‌ای و شیب‌های تند : سیستم‌های آبیاری قطره ای را می‌توان طوری طراحی کرد که در هر نوع توپوگرافی ‏به نحو موثر قا بل استفاده باشد . در اراضی صخره ای ، حتی اگر فاصله بین درختان نامنظم و اندازه آنها متفاوت باشد ، می توان آبیاری قطره ‏ای را به نحوی موثر به کار گرفت زیرا آب بسیار نزدیک به هر درخت پخش می شود‎ ‏


نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید