advertise

انواع مختلف خاک ها

دنیای خاک ها دنیای بسیار پیچیده ای می باشد هر نوع خاک قابلیت های خاص خود را دارد، معمولا برای به دست آوردن قابلیت های مناسب از ترکیب کردن خاک ها استفاده می کنند و بتوانند ویژگی های خاص را یکجا در یک مجموعه داشته باشند. در این مقاله از وبسایت فرداد دشت قزوین به بررسی چهار نوع از خاک های خاصی که ویژگی های بسیار جذابی برای گیاهان دارند می پردازیم. در این قسمت به معرفی خاک می پردازیم خاک های معرفی شده در این مقاله از بهترین انواع خاک ها برای گیاهان ظریف و حساس می باشد.
این خاک ها به دلیل ظرفیت بالای نگهداری آب، سبک بودن و داشتن مواد آلی فراوان و همچنین عدم داشتن هر گونه آلودگی و آفت، این کمپوست ها برای گلدان های خانگی بسیار مناسب هستند. با ما همراه باشید تا به بررسی این خاک ها بپردازیم.

کود کوکو پیت | فرداد دشت الموت

کوکو پیت چیست؟

اولین کودی که تیم فرداد دشت قزوین قصد بررسی آن را دارد، کوکوپیت به انگلیسی : (coco_peat) یعنی کود درخت نارگیل که از الیاف میوه نارگیل به دست می آید. کوکوپیت در واقع خاک نیست و یک نوع کمپوست یا همان کود آلی محسوب می شود که برای استفاده در گلدان و خاک باغچه یا کاشت های هیدروپونیک بسیار مناسب است. کود کوکوپیت اولین بار در قرن نوزدهم مورد استفاده کشاورزان قرار گرفت. کوکوپیت از الیاف دور ریختنی پوست نارگیل به دست می آید. برای تولید کوکوپیت ابتدا پوست نارگیل را باید بخیسانید تا تجزیه پوسته خیس انجام شود. پس از تجزیه شدن پوست نارگیل، الیاف نارگیل را بصورت خشک شده و پودری به صورت کود گیاهی نرم بسته بندی می کنند.
پس از بسته بندی، کوکوپیت خشک و عمل آوری می شود و برای فروش و استفاده آماده می گردد. استفاده از کوکوپیت بعنوان کود برای گیاهان مزایایی از جمله، رشد سریع تر محصولات و افزایش اندازه محصولات مزرعه، کود کوکوپیت ضد قارچ است و می تواند در دفع برخی از آفات موثر واقع شود.


دانه های سنگ پرلیت | فرداد دشت الموت

پرلیت چیست؟

پرلیت یک نوع سنگ معدنی آتشفشانی سفید و بسیار سبک می باشد، شاید شما با خود بگویید که سنگ معدنی چطور می تواند بعنوان خاک مورد استفاده قرار بگیرد. سنگ پرلیت در کشاورزی هیدروپونیک برای تکثیر گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد. کود ساخته شده از پرلیت دارای خواصی مانند خنثی بودن و استریل بودن می باشد که موجب می شود این کود برای رشد و تکثیر گیاهان گزینه بسیار مناسبی باشد. استفاده از پرلیت برای گیاهان می تواند در رشد و جوانه زدن سریع تر گیاهان موثر باشد.
پرلیت معمولا به صورت ریز و درشت می باشد، افزایش میزان آب جذب شده و کاهش تبخیر نسبی با مخلوط پرلیت با خاک، خاک پرلیت محیطی مناسب جهت کشت بذر را فراهم می کند، این کود می تواند موجب تسریع در عمل جوانه زدن بذر شود، از مزایای دیگر کود پرلیت می توان به توسعه ریشه گیاهان، صرفه اقتصادی، پیشگیری از خروج مواد غذایی محلول در اثر آبیاری های مکرر، کاهش صدمات وارده به منشاء در هنگام انتقال به زمین اصلی با استفاده از پرلیت، عدم ایجاد تأثیرات شیمیایی، به عنوان خاک خزانه این کود موجب زهکشی، ایجاد تخلخل، هوا دهی و آبرسانی ریشه ها در خاک گیاه می گردد.


پیت ماس چیست؟

پیت_ماس مواد فیبری مرده هستند و زمانی تشکیل می شوند که خزه یا ماس (moss) و موجودات زنده دیگر مرده و در باتلاق های توربی طی چند هزار سال تجزیه میشوند. در واقع معنی لغوی عبارت پیت ماس، خزه تورب است. پیت ماس اکثرا در کشور هایی مانند استونی و لیتونی تولید می شود به دلیل اینکه این خزه ها اکثرا در این دو کشور هستند. بهترین ویژگی و قابلیت پیت ماس قابلیت جذب بالای آب آن است. این کود تا ۲۰ برابر وزن خود می تواند آب جذب کند و به همین دلیل گزینه بسیار مناسبی جهت حفظ رطوبت آب می باشد.
تفاوت بین پیت ماس و کمپوست خانگی که باغداران و کشاورزان خودشان درست می کنند این است که پیت ماس عمدتا از خزه تشکیل شده است و تجزیه آن در شرایط عدم وجود هوا اتفاق می افتد که فرایند تجزیه را بسیار کند میکند به همین علت است که در واقع چند هزار سال طول میکشد تا خزه تورب تشکیل شود.
از کاربرد های پیت ماس می توان به مناسب بودن این کود برای گیاهان آپارتمانی و بذر کاکتوس، بهبود چشمگیر کیفیت خاک به دلیل وجود مواد آلی در پیت ماس و این خاک به دلیل قابلیت جذب بالای آب موجب حفظ رطوبت خاک می گردد.


پوکه صنعتی چیست؟

پوکه صنعتی یا معدنی یک نوع سنگ بسیار سبک مانند پرلیت اما به رنگ خاکستری و قهوه ای می باشد که در قسمت آخر این مقاله از مجموعه فرداد دشت به بررسی آن می پردازیم. پوکه صنعتی معمولا در کارهای ساختمانی از آن استفاده می کنند. پوکه صنعتی را می توان یک نوع سبکدانه مصنوعی دانست معمولا پوکه های صنعتی از خاک رس تولید می شوند، تولید پوکه صنعتی از خاک رس به این صورت است که ابتدا دمای خاک رس را بالای ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد می برند و پس از انبساط به پوکه صنعتی تبدیل می شود.
پوکه صنعتی در باغبانی نیز کاربرد دارد. برای ایجاد زهکشی مناسب در کف گلدان به جای استفاده از سنگ های درشت و سنگین از پوکه های سبک معدنی استفاده می کنند که باعث می شود آب گلدان به خوبی خارج شود. برای بیشتر گل و گیاهان آپارتمانی می توان از ترکیب کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت در گلدان استفاده کرد. مزیت این ترکیب بهداشتی تر بودن آن نسبت به خاک باغچه و فوق العاده سبک بودن اش می باشد. در واقع برای آن که خاک گلدان زهکشی مناسب داشته باشد پرلیت و پوکه درشت استفاده می شود. پوکه صنعتی به دلیل قابلیت های خاصی که دارد می تواند، برای غنی شدن خاک نیز پیت ماس گزینه خوبی به شمار رود.

پوکه صنعتی چیست؟ | فرداد دشت الموت


نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید